Friday, June 17, 2011

..The Eleventh Hour....

pernah dengar tak pasal ni..:

"the man who decided to change on the 12th hour died on the eleventh hour.."

tadi aku baru habiskan first part contengan jalanan, karya my beloved novelist.....hlovate.being impressed of that book, again and again by the words written by this high-talented person...mesti ramai yang dah baca buku ni.
as well as da finish part one...story of affendy..trying to change on the 10th hour...worrying that the 12th one is not fated by Allah for him....
aku pun manusia biasa....

kalau nampak dosa pahala tu macamane aku pun takut nak buat dosa...
tapi Allah dah janjikan syurga dan neraka...
bagi yang sedar akal tu berguna..
bagi yang tahu nafsu bukan raja...
bagi yang peka dunia bukan segalanya.....

kalau esok bukan untuk aku lagi...
sempat ke aku nak mintak maaf kat mak?
sempat ke aku nak jadi manusia berguna?
sempat ke aku nak jadi hamba Allah in the true meaning...
in the being translated version...

try la baca novel ni....
aku nak berubah tapi kenapa obstacles kat depan tu macam buat roadblock besar-besaran sempena penghijrahan aku......
hari tu tyme cuti n kerja part-time kat supermarket tu..aku jumpa budak umur 17 tahun...yang surprisingly dah dapat status janda... huh...
mengucap panjang aku....
aku takut sebenarnya,..takut dengan diri aku sekarang..takut dengan dunia sekarang yang fully-conquered by the desire......
kalau automatically-labelled bile bah pecah dara aku rasa boleh bilang je remaja perempuan yang truly virgin kat tanah melayu ni...tanah melayu tapi western-style-developed... yang peliknya maju tak pulak setaraf dengan negara-negara barat tu....
aku bukan PM nak tentukan rancangan masa depan untuk Malaysia...
aku bukan raja nak menitahkan bahawa something have to be done...
aku bukan cikgu nak didik anak bangsa kita ke arah kemodenan without lowering the reflection of Islam...
semua nak kepoh bila baca blog adinda tu..
kononnya terkejut budak tu sanggup buat statement macam tu....
kita sibuk2 macam tu pun the gone was gone la....
nothing should be done except before she did that thing called sin....
kalau nanti semakin ramai yang buat statement macam tu......

yang tinggal ni imannya tak lebih jugak dari nipisnya kulit bawang......

kalu iman yang tinggal tu dikuasai inkuiri yang mendorong ke the black hell maka tamatlah riwayat iman yang sepatutnya being a saviour itu....
kissing...
hugging..
saying i love you till my time ends...
tears for the kononnya-beloved-ones....
without a certificate of marriage....
aku dah bosan dengan semua ni..
muak macam dah penuh perut...
aku tak cakap orang lain..
aku pun sama....
mudah sangat hanyut,,,
macam tak cukup kasih sayang,,
walhal Allah tu kasih sayangnya melimpah ruah..
tak payah nak call2...
tak payah bazir kredit nak mesej pun...
tengok2 esok boleh celik mata tengok pemandangan kat cfs ni...
boleh belajar benda baru setiap hari...
sedangkan aku sendiri...
nak keluar alhamdulillah sekali sehari pun tak semudah aku nyanyi lagu faizal tahir setiap saat...
sedangkan kalimah2 Allah tu jauh lebih pendek dari lirik2 lagu yang kosong tu.......

bayangkan kita lelaki dalam statement aku mula2 tadi...
the man who decided to change on the 12th hour died on the 11th hour.....
11 comes before twelve...

and aku sendiri...

tak tahu sebenarnya jam untuk aku berubah datang sebelum atau selepas jam jasad aku berpisah dari rohnya...



Allah knows everything....

banyak lagi benda yang boleh diikut selain nafsu kan.....
bantu manusia macam aku untuk berubah....
kadang-kadang kita tak sedar kita hidup untuk apa...
ustaz ada cakap..
"great life begins with the end of mind......"
mana la tahu end of mind tu tak ditakdirkan untuk aku...
aku pun nak merasa syurga kerana aku muslim cemerlang..
aku tak nak merasa syurga hanya kerana islam tu ada kat ic aku...

tapi dosa-dosa semalam bagai tidak mahu memberi ruang untuk satu perpindahan...
seolah-olah tidak ada jalan pulang...
remaja kita terlalu celik dengan keyboard2 komputer hingga buta tentang dosa...
......................................................
mungkin
aku terlalu takut esok itu tiada
i wonder if i have to meet my full stop before the 12th hour
if i decided to change on the 12th one
.....................................

probably
i have to change before the full stop appears 
before the commas disturb...
i have to
..................................................
wish me luck

Allahuakbar.


[contengan jalanan-hlovate]







1 comment:

aksara said...

berubah memang payah. saya pun sedang mencuba.
but it worth dear, :) dan obstacles tuh utk menguatkan kite